Att arrangera en proffstävling

Publicerat: 2024-06-19 16:01 - Skrivet av Johan Tapper

Vilken häftig tävlingsvecka vi fick uppleva! Vår platschef John samlar sina tankar här.

Under vecka 24 fick vi äran att arrangera tävlingen Greatdays Trophy tillsammans med Svenska Golfförbundet på den nordiska proffstouren, Cutter&Buck tour.

Vi har under en längre tid haft en nära dialog med det Svenska Golfförbundet som visat ett stort intresse av att arrangera tävlingen hos oss. Förbundet gav oss tidigt förhållningsregler för banans utformning och det förberedande arbetet inleddes redan i höstas. Bland annat har tjockruffen fått växa till sig för att ge spelarna en rejäl utmaning och greenerna skulle vara riktigt snabba. Hastigheten skulle hållas kring 11 på den så kallade stimpmetern, en ”vanlig” svensk semesterbana brukar ligga på mellan 8-9.

Vid planeringsmötet i våras fick vi det glädjande beskedet att vi skulle få samarbeta med Claes Grönberg som varit engagerad som domare och tournament director sedan 80-talet. Claes intervjuades under tävlingsveckan där han pratade om de utmaningar som rådde kring väderlek med åska och blixtar. Se intervjun här!

Vad som är och blir mycket tydligt är att en tävling av denna dignitet inte kan genomföras utan en stab med engagerade frivilliga. Redan i januari samlades det in namn på de som kunde tänka sig att hjälpa till under tävlingen. Klubbens ordförande Kenneth Lundquist lade ner en massa tid både innan och under tävlingen med att få ihop funktionärer till allt som behövdes göras. Utan dessa ideella insatser hade tävlingen aldrig kunnat genomföras, det var fantastiskt att se den stora uppslutningen och viljan att hjälpa till!

Tävlingsveckan började med inspel för de tävlande på måndagen den 10:e juni. Vädret var svajigt denna dag med en hel del regn på eftermiddag/kväll. Känslan var att flera spelare väntade med finslipningen på banan till dagen efter.

På tisdagen 11/6 var det dags för Pro-AM. Denna dag sken solen hela dagen fram till kl 20 då åska/regn gjorde att de sista bollarna på banan fick avsluta sina rundor i förtid. Tävlingen spelades i spelformen tour-scramble där amatörerna fick välja det bästa utslaget och därifrån spela på sin boll tills den var hålad. De två bästa resultaten på varje hål noterades. Proffsen spelade på sin boll hela tiden.

Förutom golf var dagen fylld av aktiviteter. Anders Dahlén från Star grip hjälpte folk att byta grepp utanför klubbhuset. Om du inte provat så kom till shopen så hjälper vi dig att byta grepp. Greppen sätts på med tryckluft och behöver således ingen torktid utan kan användas direkt.

Tourens huvudsponsor Cutter&Buck var på plats och delade ut startkit till alla deltagare och bidrog till den härliga stämningen. Även GameBook fanns på plats och pratade om sin utmärkta produkt. På hål 10 stod Trackman och bad spelarna att gissa hur lång carry de hade på sina slag. Kontentan efter dagen är att proffsen har stenkoll på hur långt de flyger sin driver medans amatörerna ofta överskattar sin förmåga… Ett uppskattat inslag under dagen.

Flera fina resultat noterades under dagen, men lite extra glädjande var att ett hemmalag stod som segrare i slutändan. Stort grattis lag Håkan Nordin!

På onsdagen 12/6 var det dags att starta igång tävlingen. 156 spelare med första start 6.45 och planerat sista start klockan 16.24. Vädret var minst sagt svajigt. Två åskavbrott gjorde att sista boll gick ut vid 20.30. Rond 1 kunde inte spelas klart utan fick avbrytas då det blev för mörkt.

På torsdagen 13/6 skulle då första dagens rond avslutas. Detta gjorde att flaggplaceringarna måste vara kvar tills att ronden var färdigspelad. Banarbetarna började klippa fairway strax innan klockan 3 på torsdagsmorgonen. Claes Grönberg, domare & tournament director, sa att han aldrig mött på en sådan arbetsvillig banpersonal. All heder till vår eminenta banchef Anders Karlsson och hans trogna banarbetarvänner, ni är grymma!

Positivt var att hela rond 2 kunde avslutas då de sista bollarna mer eller mindre sprang de sista hålen för att slippa gå upp i ottan för att avsluta rundan.
Fredagen 14/6 var avslutningsdag för tävlingen. Efter en riktigt spännande tävlingsdag stod tillslut Sebastian Petersen som vinnare efter att ha gått sista rundan på mycket imponerande 64 slag. Tangerat banrekord!

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att vi ska vara mycket stolta över den fina klubb, personal, organisation och bana vi har. Spelarna var oerhört imponerade av både banans skick och layout.
Restaurangen med Lena i spetsen hade fullt upp under veckan. Öppettider från ca kl 6 på morgonen till klockan 22 på kvällen. Logistiken funkade trots en del uppehåll för åska/regn. Bra jobbat hela gänget.

Avslutningsvis vill jag betona vikten av de ideellas insats under denna tävling. Tack alla inblandade för att ni gjorde tävlingen möjlig. Utan er, ingen tävling!!

Nästa år är tävlingen tillbaka!
John Bennedich
Platschef Mälarö GK Skytteholm

Album med bilder från tävlingen finns här >>

Intervjuer och klipp från tävlingen finns här >>